Projekt edukacyjny towarzyszący spektaklowi „Samuel Zborowski”

Dodaj komentarz
Uncategorized

Samuel Zborowski to przedziwny, fantomowy i zarazem niezwykle wyraźnie istniejący, dramat polskiej literatury i kultury. Owa fantomowość nie była przy tym dotychczas w pełni zauważana. Zdawaliśmy sobie sprawę z tego, że to tekst nieukończony, wielowariantowy, wpisujący się w późne fragmentaryczne, dzieło poety, odsłaniający jego nieokiełznaną wyobraźnię. Tekst trudny w interpretacji, rzadko inscenizowany i sprawiający kłopoty reżyserom – pisano przecież nawet o niemożności wystawienia dramatu. Nie uwzględnialiśmy wszakże jego kształtu rękopiśmiennego, choć od dawna pojawiały się głosy domagające się takiego postępowania.
Wydaje się jednak, że nadszedł czas, by sięgnąć właśnie po rękopis tekstu Słowackiego. Dotychczasowi edytorzy poddali ten tekst znaczącym korektom dostosowującym go do ich wzorców estetycznych, zarazem pozbawiając literaturę polską oryginalnej rewolucjonizującej ją formy dramatycznej – polifonicznej, epifanijnej, transgresyjnej, przywodzącej na myśl współczesne nam koncepcje performansu, ujmujące dramat jako wymiar zrywającej z mimetycznością dekonstrukcji struktur przedstawienia oraz specyficznego wytwarzania rzeczywistości.
Utwór Słowackiego od dawna intrygował czytelników, interpretatorów reżyserów. Zajmowali się nim najwybitniejsi znawcy romantyzmu, niejeden raz stawiając w jednym szeregu z Mickiewiczowskimi Dziadami, a także wybitni ludzie teatru. Co więcej, okazało się, że dramat poety do dzisiaj może prowokować dialog na temat kształtu Polski i polskości, na temat związanej z nią wolności (i prawa) oraz mocy, również na temat splecionego z rozwojem, a także twórczością cierpienia i ofiary. Utwór ten wprowadza przy tym nie tylko perspektywę pytania o historyczny kształt polskości, Słowacki konstruuje przecież również specyficzną herezję teologiczną, historię buntu w imię odrębnego prawa do zbawienia. Poeta pośród wielu języków i mitów poszukuje własnego idiomu mówienia o sprawach własnego narodu
i eschatologii, redefiniuje podstawowe kategorie antropologiczne. W końcu wpisuje w utwór niezwykłe fragmenty poetyckie. Przy tym wszystkim, między innymi w związku ze wspomnianym problemem filologicznym, Samuel Zborowski ciągle pozostaje dramatem niedoczytanym, prowokującym do kolejnych prób interpretacji.

1. Historia inscenizacji dramatu, wykład.
Proponowane przez nas nowe odczytanie i inscenizacja dramatu Słowackiego zakłada także przyjrzenie się tradycji teatralnej związanej z Samuelem Zborowskim. Zagadnienie to zostanie przedstawione w formie wykładu, traktującego inscenizacje utworu poety jako różne jego interpretacje, powiązane z różnymi koncepcjami dramatu oraz z przemianami rozumienia teatru. Wykład poprowadzi dr Maria Makaruk (badaczka literatury romantyzmu oraz teatrolog, ILP UW).

2. „Od tekstu do sceny” (filologia – interpretacja – przedstawienie)
Trzy konwersatoria, które zostaną poświęcone 1) problematyce filologicznej związanej z zachowanym kształtem rękopisu dramatu Słowackiego, jego edycjami i konsekwencjami czytelniczymi oraz interpretacyjnymi wynikającymi z decyzji edytorskich; 2) zagadnieniom interpretacji dramatu poety – zarówno istniejącej tradycji jego odczytań, jak i próbie nowej lektury; 3) pokazaniu pracy reżysera z tekstem dramatu, ukierunkowanej na wydobycie jego performatywnych aspektów. Konwersatoria te poprowadzą odpowiednio: dr Marek Troszyński (edytor i znawca rękopiśmiennej spuścizny poety, IBL PAN), prof. Michał Kuziak (autor m. in. książki Fragmenty o Słowackim, ILP UW) oraz Paweł Wodziński.

SAMUEL ZBOROWSKI. PROJEKT EDUKACYJNY
Kurator prof. Michał Kuziak (UW)

WYKŁAD 12 stycznia mała scena TPB
HISTORIA INSCENIZACJI DRAMATU
prowadzenie dr Maria Makaruk (UW)

KONWERSATORIUM 23 stycznia mała scena TPB
OD TEKSTU DO SCENY (1). FILOLOGIA.
prowadzenie dr Marek Troszyński (IBL PAN)

KONWERSATORIUM 6 lutego mała scena TPB
OD TEKSTU DO SCENY (2). INTERPRETACJA.
prowadzenie prof. Michał Kuziak (UW)

KONWERSATORIUM 13 lutego mała scena TPB
OD TEKSTU DO SCENY (3). PRZEDSTAWIENIE.
prowadzenie Paweł Wodziński

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s