W styczniu i lutym Teatr Polski w Bydgoszczy zaprasza na spektakle podejmujące tematykę procesów kształtowania nowoczesnych tożsamości. Na początek proponujemy „Afrykę” (rezerwuj bilet) w reżyserii Bartka Frąckowiaka – w spektaklu, inspirowanym tropami podjętymi przez Ryszarda Kapuścińskiego, twórcy sprawdzają, jak bliski jest nam pozornie odległy afrykański kontynent. To nie jest opowieść o słynnym polskim reportażyście, ale próba przyjrzenia się procesom, które doprowadziły do ponownej kolonizacji Afryki.
17 stycznia zapraszamy serdecznie na pierwszą premierę TPB w 2015 roku – „Murzyni” (rezerwuj bilet / kup bilet) Jeana Geneta w reżyserii Igi Gańczarczyk. Jednym z głównych wątków spektaklu jest próba odpowiedzi na prowokacyjnie postawione przez Geneta pytanie: ale co to znaczy Czarny? I w ogóle, jakiego jest to koloru? Podążając za sugestiami aktora sztuki, który w roli Pokojówek chciał obsadzić mężczyzn, twórcy i twórczynie spektaklu zamierzają zagrać „Murzynów” z żeńską obsadą.
Podążając za tematem rewolucji, zapraszamy na spektakl „Thermidor” (rezerwuj bilet / kup bilet) w reżyserii Pawła Wodzińskiego. Niedokończony tekst Stanisławy Przybyszewskiej, do którego w spektaklu dodane zostały fragmenty przemówień jakobinów, opisuje ostatnie godziny życia lewicowych przywódców rewolucji: Maksymiliana Robespierre’a i Louisa Saint-Justa.
„ Detroit. Historia ręki” (rezerwuj bilet / kup bilet) w reżyserii Wiktora Rubina to z kolei historia triumfu i upadku miasta, opustoszałych ulic i nielicznie pozostałych mieszkańców. To wspomnienie o Henrym Fordzie i jego innowacyjnym pomyśle na stworzenie w Detroit centrum przemysłu samochodowego, ale także o tym, czym Detroit jest dzisiaj, o rytmach ulicy i niespełnionych marzeniach.
W styczniu i lutym powrócimy do tematyki lokalnej spektaklem „Historie bydgoskie” (rezerwuj bilet / kup bilet) – cyklem monodramów o znanych i mniej znanych wydarzeniach z dziejów Bydgoszczy. Zagości także klasyka – „Wiśniowy sad” (rezerwuj bilet / kup bilet) Antoniego Czechowa w reżyserii Pawła Łysaka oraz „Klub kawalerów” (rezerwuj bilet / kup bilet) Michała Bałuckiego w reżyserii Łukasza Gajdzisa. Mniejszych widzów zapraszamy natomiast na niezwykłe przygody psotliwej „Pchły Szachrajki” (rezerwuj bilet / kup bilet) w reżyserii Łukasza Gajdzisa oraz opowieści z „Plastusiowego pamiętnika” (rezerwuj bilet / kup bilet) w reżyserii Leny Frankiewicz.
Oprócz spektakli, w repertuarze TPB znajdą Państwo debaty, seminaria oraz warsztaty. W styczniu i lutym zapraszamy na „Archiwum (polskiej) nowoczesności” – czytanie utworów, które są kluczowe dla polskiej nowoczesności i prezentują jej założycielskie projekty.
Polecamy Państwu projekt „Samuel Zborowski” – podczas seminariów, wykładów i debat zaprezentujemy rękopiśmienny kształtu utworu, różniący się znacząco od wersji publikowanych. Projekt towarzyszy planowanej na marzec premierze spektaklu w reżyserii Pawła Wodzińskiego.
Zapraszamy także na debatę „Historia jako pole bitwy. O użytku przeszłości i jego politycznych konsekwencjach” – dyskusję wokół książki Enzo Traverso „Historia jako pole bitwy”. „Opowieści z granic Europy. Warsztaty międzykulturowej edukacji teatralnej” to z kolei wydarzenie prowadzone przez Fundację Strefa WolnoSłowa, podczas którego zmierzymy się z problematyką uchodźczą.
Pod koniec lutego chcielibyśmy zaprosić dzieci, młodzież oraz seniorów na warsztaty taneczne „Niech się kręci” prowadzone przez Magdalenę Jędrę i Izę Szostak, tancerki i choreografki, które w swojej twórczości są zainteresowane pracą z osobami niezwiązanymi zawodowo z tańcem.
Materiały do pobrania:
StyczeńLuty – plakat repertuarowy
StyczeńLuty – ulotka repertuarowa